Recenze: Digitální design – pohled za pixely

#zapixely
#zapixely FOTO: #zapixely, Czechdesign, licence: Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5 (cc-by-sa-2.5)

Digitální design se díky prudkému rozvoji technologií v posledních 20 letech stal naprosto nedílnou součástí našich životů. Potkáváme ho každý den – v desítkách různých situací. Při slovech „digitální design“ si asi představíte hlavně vzhled a funkčnost webovek. Ale co třeba takové příjemné ovládání bankomatů, nejrůznějších automatů nebo čteček? To všechno je digitální design. Cílem digitálního designu není jen, aby to dobře vypadalo, ale stejnou nebo dokonce vyšší měrou musí digitální design dbát i na to, aby to fungovalo a bylo to intuitivní a uživatelsky přívětivé.

„Jak je možné, že některé elektronické služby a zařízení lze používat snadno a intuitivně, ale u jiných se člověk rozčiluje?“

Na to se ptá publikace #zapixely, která vznikla v roce 2015 při příležitosti otevření stejnojmenné výstavy o digitálním designu. Cílem výstavy bylo proniknout do zcela nového oboru, kterému se do té doby na české scéně nedostávalo dostatečné pozornosti. Jde o digitální design a UX. Hodí se říci, že v roce 2015 už bylo na čase.

Spolu s dynamickým vývojem internetu se exponenciálně rozrůstal i počet nadšenců, kteří se těmto oblastem věnovali. Ale i přesto, že se tady digitálnímu designu věnovalo nemálo lidí, neměl u nás tento obor své jméno, natož aby ho v Česku někdo vyučoval. Všichni každopádně začínali chápat, že digitální svět je budoucnost.

#zapixely
#zapixelyFOTO: #zapixely, licence: Creative Commons Zero (CC0)

Výstava se spolu s veřejně dostupnou publikací snažila tuto díru na trhu zalepit a dostat digitální design a UX do povědomí veřejnosti a potenciálních nových designérů, ale i firem. Jinými slovy, výstava vyzvala veřejnost, aby se o toto téma začala víc zajímat, a především o něm otevřeně mluvit.

Byl projekt #zapixely úspěšný?

Odpověď zní: Více, než se očekávalo. Spolu s výstavou vznikal za spolupráce s Czechdesignem bohatý doprovodný program plný workshopů a přednášek, který dopad celého projektu ještě umocnil. Výstava spolu s publikací výrazně ovlivnila zaměření nové generace studentů, ve firmách se zrodil nový přístup k designu na webu a v aplikacích a celkově se situace UI&UX na české scéně začala rapidně zlepšovat. 

Publikace je koncipována různorodě. Někde se čtenář informace dozvídá formou rozhovorů s osobnostmi z Česka a místy formou článků o lidech, kteří se již v UX prostředí nějaký ten pátek pohybují. Každý z deseti tázaných rozebírá určitou tématiku a přibližuje čtenáři svůj příběh a svůj úhel pohledu. A co by to bylo za designovou příručku bez designu? Proto vedle samotného textu nechybí v publikaci ani doplňující ilustrační grafy a vizualizace, které čtenáři pomáhají informace lépe zpracovat. Publikace kromě zajímavých rozhovorů nabízí i řadu odkazů na projekty, knihy nebo zahraniční osobnosti z UX a ukazuje cestu, kterou se zájemci mohou vydat, pokud se touží do problematiky ponořit ještě hlouběji.

#zapixely
#zapixelyFOTO: #zapixely, Czechdesign, licence: Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5 (cc-by-sa-2.5)

Tuto 43stránkovou knížku si stojí za to přečíst

Publikace #zapixely mě obohatila zajímavými články a rozhovory s osobnostmi z oboru. Přinesla mi tipy na další literaturu, ale i praktické informace a dozvěděla jsem se díky ní, že dobrý web se neskládá jen z dobrého designu, ale i z kvalitního obsahu, se kterým musí být správně nakládáno. A v neposlední řadě #zapixely vyzdvihuje důležitost testování a měření webu, která odhalí slabá místa.

V Digitálním designu musí vše fungovat v dokonalé symbióze a je třeba neustále klást vhodné otázky a neusnout na vavřínech. Kniha mi poskytla podněty nejen informativního charakteru, ale také změnila způsob, jakým o digitálním designu přemýšlím. Vřele ji doporučuji každému, koho zajímá témata webu, designu, UX a byznysu, který za těmito pojmy stojí. Publikace #zapixely je k volnému stažení a šíření dostupná na tomto odkazu.

#zapixely
#zapixelyFOTO: #zapixely, Czechdesign, licence: Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5 (cc-by-sa-2.5)

Související

Další články
Proč mají Markeťáci „jednoduchý” design?

pripadovka | Proč mají Markeťáci „jednoduchý” design?

Možná jste si při prvním pohledu na náš portál položili podobné otázky. Proč se nesnažíme více vizuálně vyniknout? Proč nepoužíváme více výrazné…

Výsledky WebTop100! To nejlepší z digitálního marketingu za rok 2020

reportaz | Výsledky WebTop100! To nejlepší z digitálního marketingu za rok 2020

Přinášíme vám kompletní výsledky soutěže WebTop100, kterou lidem z online světa není třeba dvakrát představovat. Jaké projekty a weby zaujaly porotu…

Webová vizitka rychle a snadno

navod | Webová vizitka rychle a snadno

Mít svoje vlastní webovky je dnes základ i pro drobné podnikatele. Bez přítomnosti na internetu bude váš byznys v limbu, prakticky odkázaný na dobré…

Za vymazleným feedem stojí armáda nejrůznějších aplikací

navod | Za vymazleným feedem stojí armáda nejrůznějších aplikací

V tomto článku vám ukážu jakýsi návod, jak se zařadit mezi firmy a influncery, kteří mají pro zákazníky a fanoušky atraktivní feed. A jak docílit…

Nové

Další články
Jak vám mohou influenceři pomoct ve vašem podnikání?

Návod | Jak vám mohou influenceři pomoct ve vašem podnikání?

Dalo by se říci, že influenceři na sociálních sítí jsou jakousi formou reklamy, za kterou platíte přímo člověku, a ne sociálním sítím. Tato metoda je…

10 typů křiklounů, se kterými se potkáte na facebookové firemní stránce

Případovka | 10 typů křiklounů, se kterými se potkáte na facebookové firemní stránce

Každý správce sociální sítě si někdy povzdechnul o tom, jak krásná by taková síť byla, jenom kdyby nebyla sociální. Facebook a jemu příbuzní nám…

Příběh největšího fiaska Coca-Coly, které bylo nakonec požehnáním

Případovka | Příběh největšího fiaska Coca-Coly, které bylo nakonec požehnáním

Psal se rok 1985, když Coca-Cola udělala dost možná jeden z nejriskantnějších kroků v historii spotřebního zboží. Tou dobou za sebou měla 99 let…

„Narodila jsem se s tužkou v ruce,“ říká maminka dvouleté dcery, která píše texty pod značkou Ostrá tužka

Rozhovor | „Narodila jsem se s tužkou v ruce,“ říká maminka dvouleté dcery, která píše texty pod značkou Ostrá tužka

Začínala jako brand managerka v týdeníku Respekt. Další kroky Petry Rybkové Kurákové (35 let) vedly do Hospodářských novin a týdeníku Ekonom. Řadu…

×
Tento web používá soubory cookie k analýze návštěvnosti a měření reklam. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace